W 2022 roku jesteśmy w pełni świadomi nowej rzeczywistości rynkowej. Po covidowym zwycięstwie e-commerce nad resztą handlu pojawił się nowy „przeciwnik” – rekordowa inflacja. Nowa sytuacja wywiera już wpływ na e-handel, ale jej skutki będziemy dopiero obserwować w 2023 roku.
Zwiększona podczas pandemii popularność e-commerce nadal się utrzymuje.
Odsetek internautów, którzy twierdzą, że kupują w sieci, ustabilizował się w 2022 roku i wynosi obecnie 77%, przy czym znacznie więcej osób robi zakupy na polskich stronach (75%) niż zagranicznych (32%). Tak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2022”.
Zmiana zachowań klientów w 2022 roku
W 2022 roku byliśmy świadkami dynamicznych zmian w zachowaniach klientów, które wymagają dokładnej analizy i skutecznej reakcji. Rosnąca konkurencja na rynku to wyższe koszty pozyskania wartościowego ruchu i więcej oczekiwań, którym trzeba sprostać. Samo dodanie czegoś do wirtualnego koszyka nie musi oznaczać, że zakup zostanie zakończony płatnością.
Co przyniesie rok 2023 w świecie e-commerce?
Personalizacja będzie kluczowa dla naszych klientów, którzy oczekują indywidualnego podejścia i obsługi dopasowanej do ich potrzeb. Narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję mogą być przydatne w spersonalizowaniu sugestii produktowych oraz specjalnych ofert, na podstawie dotychczasowych zakupów klienta. W 2023 roku ważne będzie skrócenie procesu zakupowego do minimum, a voice commerce, który teraz wydaje nam się abstrakcją, będzie jednym z kluczowych narzędzi do podnoszenia współczynnika konwersji w perspektywie roku, a nawet kilku miesięcy.
W 2023 roku będzie kontynuowany rozwój marketingu e-commerce w kierunku Tik-Toka. Krótkie formy wideo, takie jak Instagram Reels, będą coraz bardziej popularne, ponieważ skuteczniej przyciągają uwagę i lepiej prezentują produkty i usługi. Nie ma sensu walczyć z tą tendencją, lepiej dostosować się do niej i wdrażać coraz bardziej zgrabne i dopracowane filmy.
Rok 2023 przyniesie również zmiany ze strony gigantów takich jak Google, którzy będą kłaść większy nacisk na bezpieczeństwo danych i dopasowanie produktów do intencji klienta. Musimy być przygotowanym na kolejne niespodzianki i zmiany w e-commerce w 2023 roku.
Na co Klienci zwracają większą uwagę?
Wiarygodność - kupujący obawiają się, że padną ofiarą oszustwa lub że zostaną oszukani przez sprzedawcę.
Jakość produktów - konsumenci obawiają się, że produkt, który zamówią, nie będzie zgodny z opisem lub że będzie niezgodny z ich oczekiwaniami.
Bezpieczeństwo danych - konsumenci obawiają się, że ich dane osobowe lub informacje o karcie kredytowej zostaną ujawnione lub wykorzystane do celów niezgodnych z ich wolą.
Dostawa - kupujący obawiają się, że ich zamówienie nie zostanie dostarczone na czas lub że będzie uszkodzone podczas transportu.
Zwroty i reklamacje - konsumenci obawiają się, że będą mieli trudności z odzyskaniem pieniędzy lub zwrotem produktu, jeśli będzie on niezgodny z opisem.
Comments